Test: Multi-Pedal MP-201 oraz Moogerfooger Ring Modulator

Dzięki uprzejmości filmy musictoolz.pl, miałem przyjemność testować Multi-Pedal MP-201 Mooga wraz efektem Moogerfooger Ring Modulator MF-102.

Co szczególnie uderza przy kontakcie z produktami legendarnej firmy? Przede wszystkim – jakość wykonania. Multi-Pedal MP-201 utrzymany jest w nowoczelnej, minimalistycznej stylistyce. Część dolna i górna urządzenia składają się w fantazyjnie wygięty łuk, do tego przy każdym z czterech przycisków migocze od 0 do 4 diod, w zależności od przyjętych ustawień. Efekt jest znakomity. Ale MP-201 ma wartość przede wszystkim utylitarną. Posiada porty MIDI IN oraz OUT, złącze USB (wykorzystywane także przez MIDI), a także 4 wyjścia CV do podłączenia zewnętrznych efektów.


Urządzenie przeznaczone jest do sterowania procesem przetwarzania dźwięku w sytuacji, kiedy mamy zajęte ręce. Nie ograniczałbym możliwości jego zastosowania jedynie dla muzyków. Pedał na dobrą sprawę może być używany przez performera, czy aktora – jeżeli zaszłaby taka potrzeba. W praktyce nogą możemy korzystać z pedała, który steruje zarówno MIDI jak i wyjściami CV oraz 4 przyciskami (czyli footswich’ami), które mogą pełnić różne, programowalne funkcje.

Pokrętło Value daje nam dostęp do 100 zdefiniowanych ustawień, z których 40 zostało zaprogramowanych przez producenta. Pozostałe ustawienia pozostawiono naszej inwencji. Samo podłączenie MP-201 z oprogramowaniem Max/MSP to rzecz oczywista. Jest to chyba najprostsze wykorzystanie urządzenia. Możliwości jego użycia jest jednak naprawdę wiele. Ja przyjrzałem się najbardziej oczywistym.

Urządzenie posiada kilka trybów pracy. W Single Channel Mode kontroler działa „klasycznie”. Przyciski nożne służą do ustawiania funkcji, pedałem podajemy wartości dla każdej z nich. W trybie Quad Channel Mode footswitch’e służą do włączania/wyłączania kanałów 1-4, a pedał ustawia wartości dla wszystkich kanałów naraz. Preset Mode umożliwia korzystanie z zaprogramowanych uprzednio ustawień.

Moogerfooter Ring Modulator MF-102 to modulator kołowy. Spotkanie z nim to tyle ciekawe doświadczenie, że do tej pory miałem styczność z modulacją kołową tylko wirtualnie: czy to na podstawie odpowiednich patcherów w Max/MSP, czy w postaci wtyczek VST. Opisywane urządzenie jest w pełni analogowe. Jego boczne ścianki są oprawione drewnem, co daje doskonały efekt. Ustawienia modulacji regulujemy pięcioma gałkami i dwoma przełącznikami. Jest też przycisk – footswitch do włączania bypassu.


Warto wspomnieć, że Ring Modulator daje nam możliwość modulowania wprowadzanego sygnału i prostej fali (sinus, prostokąt) lub modulowania sobą dwóch różnych sygnałów audio, które wprowadzamy oddzielnie. Urządzenie w elegancki i prosty sposób sygnalizuje o weściu sygnału – zapala zieloną diodę. W przypadku, gdy sygnał się przesteruje w wyniku moduacji– dioda staje się czerwona. Możemy łatwo dokonać korekcji wolumenu przy pomocy pokrętła Drive.

Zabawa jednak rozpoczyna się po podłączeniu dwóch urządzeń do siebie. W tym celu postanowiłem spotkać się ze znajomym gitarzystą (dzięki dr Smoła!) i sprawdzić jak opisywany duet sprawdzi się w praktyce. Pedał MP-201 może stać się regulatorem napięcia dla efektu – przez podłączenie do odpowiedniego wejścia, a także sterować wartościami ustawień (co przy odrobinie wysiłku można dostrzeć na zdjęciu poniżej).

Multi-Pedal posiada 4 wyjścia CV, czyli Control Voltage. Sterować przy ich pomocy możemy kilkoma parametrami efektu naraz lub po prostu różnymi efektami jednocześnie. W praktyce podłącza się odpowiednie wyjścia CV pedału z wejściami w efektach Moogerfooger – kablami TS.

Po podłączeniu MP-201 do Ring Modulatora kontrolę nad efektem przejął Multi-Pedal. Wszystkie ustawienia przyjmowane były z zewnątrz. W zależności od ilości kabli TS i ich konfiguracji MP-201 mogliśmy sterować różnymi parametrami modulacji. Wiązanka z efektami do odsłuchania poniżej.

[audio:SmolaRiff.mp3]

Ogólne wrażenia kontaktu z produktami Mooga są bardzo dobre. Do długiej listy marzeń mogę spokojnie dopisać analogowe efekty Moogerfooger. Szczerze polecam.